POLITIKA

DRUŠTVO

LJUDSKA PRAVA

EKONOMIJA

HRVATSKA

SVIJET

ŠKOLA

ZANIMLJIVO

POLITIKA

DRUŠTVO

LJUDSKA PRAVA

EKONOMIJA

HRVATSKA

SVIJET

ŠKOLA

ZANIMLJIVO

POLITIKA

DRUŠTVO

LJUDSKA PRAVA

EKONOMIJA

HRVATSKA

SVIJET

ŠKOLA

ZANIMLJIVO

Raskrinkavanje mita o socijalnom ili 'okrutnom tržišnom' darvinizmu



Raskrinkavanje mita o socijalnom ili 'okrutnom tržišnom' darvinizmu

20.07.2017.

PIŠE: Marijo Volarević

Bez obzira na opskurne portale i pojedince, većina ljudi prihvaća činjenicu da je zemlja okrugla ili teoriju evolucije iz djela "Porijeklo vrsta" Charlesa Darwina, pa i s tim povezani pojam darvinizam, u odnosu npr. kreacionizam i slične teorije.

Može li Darwin biti u pravu, a darvinizam negativan i opcionalan? Postoji li i nekakav zaseban društveni, tzv. "socijalni darvinizam"? Riječ je o terminu prvi put spomenutom koncem 19. stoljeća, a koji se proširio tek zahvaljujući kritičarima, nakon Drugog svjetskog rata.

Što se naših pseudoznanstvenika tiče, kad dođe do pitanja slobodnog tržišta - sve je moguće. Tako je i u naš javni prostor uveden pojam socijalnog darvinizma, koji su pritom i jednako neutemeljeno nazvali "okrutni tržišni darvinizam". O čemu se zapravo radi? Krenimo redom.

U nedavnoj raspravi oko još jednog članka u Novostima čuli smo cijeli niz standardnih ideoloških tvrdnji, od kojih neke idu jako daleko, poput izjave da im se želi oteti "sustavno analitičko mišljenje koje su ljudi stjecali u socijalističkom obrazovanju", a temelj za open software nalaze u tezi da su "ljudske slobode u direktnom konfliktu s pravom vlasništva". Ima toga u navedenom članku jako puno, ideološki uzvišeni svijet iliti "high moral ground" je takav - jednodimenzionalan, ideolozi su uvijek u pravu i imaju isti čvrst i nedvosmislen odgovor na sva moralna, ekonomska i društvena pitanja. Svako argumentirano dokazivane suprotnog je samo sitna greškica, pogrešna implementacija ili kratkoročna posljedica.

O ljudima i  ideološkim zabludama preporučam poslušati vrlo popularna predavanja profesora kliničke psihologije iz Kanade, dr. Jordan Petersona.

Ipak, mi u ovom slučaju imamo doktoricu znanosti, docenticu na Odsjeku za kulturalne studije Filozofskog fakulteta u Rijeci, koja kao znanstvenik govori o tom "okrutnom  tržišnom darvinizmu" pritom ističući svoje članstvo u “Radničkoj fronti”.

Zanimljiva je činjenica da ekstremnu ljevicu u RH, čvrsto vezanu uz ideološki pojam "radnik", danas vode profesori po filozofskim fakultetima (Kapović, Vuković), koji zapravo nikada ništa nisu "radili" - stvorili u znoju lica svog ili kroz svoju tvrtku organizirali i platili druge da stvaraju proizvod i vrijednost koja nekome treba i koju će platiti svojom slobodnom voljom. Njihov salonski proizvod je npr. knjiga "Marx u digitalnom dobu", vjerujem apsolutni bestseller...ili prije obvezna literatura na njihovom smjeru?

Da bi obranili tu svoju poziciju kao neusporedivu i jedinstvenu, postavljaju paralelnu vertikalu ljudskog razvoja koju valjda trebamo slijediti, a darvinizam postaje nešto divlje, primitivno i životinjsko, što se u današnjem društvu najbolje manifestira u "okrutnom tržišnom darvinizmu" gdje, ukratko, jaki i moćni individualci trgaju slabije, za svoju vlastitu moć i uspjeh.

Bez obzira na to što evolucija nipošto ne podrazumijeva uspjeh najjačih, već najprilagodljivijih (nisu opstali dinosauri nego sisavci) i sam pojam "tržišni darvinizam" u zapadnom svijetu kao takav ne postoji. Moguće je naći diskusije vezane za socijalni darvinizam na slobodnom tržištu, potaknute čudnom izjavom predsjednika Obame na republikansko neprihvaćanje budžeta 2012. godine. Ista teza se nameće i nama: pa kako bi se itko mogao protiviti Vladinoj pomoći siromašnima i zahtjevu da bogati plate više? Ako prihvatimo nametnutu tezu da je darvinizam prirodno stanje gdje jaki nadvladaju slabije, pomaganje slabijima bi bilo suprotstavljanje prirodnom procesu napretka. Je li to baš tako?

Naime, kao što je primijetio i jedan od glavnih teoretičara socijalnog darvinizma Herbert Spencer, bogati se ne ponašaju po tom obrascu, a česta privatna filantropija i doniranje je pozitivna i korisna pojava. Upravo u današnje vrijeme oni najbogatiji, koji su sami (bez nasljedstva) stekli svoje bogatstvo i zaposlili milijune radnika doniraju većinu imetka (Gates, Zuckenberg, Elison, Buffet...).

Darwinovo učenje ne kaže da se evolucija temelji na bespoštednoj i okrutnoj borbi, već je naprotiv naglašavao važnost udruživanja i suradnje (uz simbiozu, vrlo čest slučaj kod čopora i zajednica, npr. vukova i čimpanzi). Ako je socijalni darvinizam o sebičnom natjecanju - Darwin zasigurno nije bio socijalni darvinist.

Klasično liberalni filozof Ludwig von Mises je također ukazao na ovo pogrešno tumačenje Darwina i da je "borba za opstanak" metaforički pojam jer "razum potvrđuje da je najbolji način da čovjek unaprijedi svoje stanje društvenim udruživanjem i raspodjelom poslova (specijalizacija) uz učešće i na korist i onih manje talentiranih ili sposobnih" (iz knjige Ljudska akcija). Pri tome sam opstanak ne podrazumijeva nikakve posebne etičke ili moralne vrijednosti kao posljedicu ili uzrok. Slobodno tržište dakle nije arena za borbu, već NAČIN, sredstvo kroz koje ljudska bića surađuju da bi preživjela i napredovala.

Ukratko, socijalni darvinizam zamotava neku socijalnu etiku u pseudoznatsveni okvir dok ta teorija zapravo nikada nije imala znanstvenu evaluaciju ili potvrdu niti je predstavljala poseban intelektualni pokret i u suštini je običan mit. Da svatko od nas mora sve svoje potrebe zadovoljiti sam, nitko ne bi opstao.

Stoga proklamirani egalitarizam ishoda koji uklanja kompetitivnost i slobodu izbora, pa čak i slobodu darivanja bez "plana i odobrenja" s vrha lijeve etatističke misli, najviše šteti onim najsiromašniima i njihovoj djeci koja nemaju egalitarizam prilika sa ostatkom svijeta i djecom u razvijenim zemljama.

Aktivnost g. Bakića koji ulaže vlastite milijune kuna koje je sam zaradio (zanima me koliko doniraju spomenuti profesori od svojih plaća značajno većih od hrvatskog prosjeka) u napredne tehnologije kojima naša djeca dobivaju jednaku priliku u svjetskoj ekonomiji, nailazi na strašne otpore etatista. Kao, oni su zaduženi za razmišljanje i raspodjelu, svima žele dobro, a rezultati su im loši (recimo PISA rezultati obrazovanja) i stoga privatnu inicijativu treba uništiti. Zašto? Pa svi ti liberali i privatnici su tržište, u to žele i nas uvući, a tamo vlada - pogađate - "okrutni tržišni darvinizam".

Preporučam im: uzmite knjigu "Marx u digitalnom dobu" pod ruku, pa na tržište...

Očekujem da se u sljedećem ciklusu razvoja socijalističke misli, nakon komunizma, WWII i Darwina vrate još korak dalje. Što bi reklo Zabranjeno pušenje, "kontam da je Freud u pravu i da je seks korijen svega..."

VIŠE IZ RUBRIKE: POLITIKA, EKONOMIJA, HRVATSKA
Teme: SOCIJALNI DARVINIZAM (2), DARVINIZAM (1), KATARINA PEOVIĆ VUKOVIĆ (5), PORTAL NOVOSTI (19), RADNIČKA FRONTA (17), EKSTREMNA LJEVICA (3), LJEVICA (23)

Vezano

Vuković prešla s neoliberala na libertarijance...i opet se pošteno izblamirala
(11.10.2017.)

Ili si partizan ili ustaša - treće nema!
(22.09.2017.)

Fronta bez radnika: Buržoasko vodstvo i nezaposleno članstvo
(21.07.2017.)

Bez obzira na opskurne portale i pojedince, većina ljudi prihvaća činjenicu da je zemlja okrugla ili teoriju evolucije iz djela "Porijeklo vrsta" Charlesa Darwina, pa i s tim povezani pojam darvinizam, u odnosu npr. kreacionizam i slične teorije.

Može li Darwin biti u pravu, a darvinizam negativan i opcionalan? Postoji li i nekakav zaseban društveni, tzv. "socijalni darvinizam"? Riječ je o terminu prvi put spomenutom koncem 19. stoljeća, a koji se proširio tek zahvaljujući kritičarima, nakon Drugog svjetskog rata.

Što se naših pseudoznanstvenika tiče, kad dođe do pitanja slobodnog tržišta - sve je moguće. Tako je i u naš javni prostor uveden pojam socijalnog darvinizma, koji su pritom i jednako neutemeljeno nazvali "okrutni tržišni darvinizam". O čemu se zapravo radi? Krenimo redom.

U nedavnoj raspravi oko još jednog članka u Novostima čuli smo cijeli niz standardnih ideoloških tvrdnji, od kojih neke idu jako daleko, poput izjave da im se želi oteti "sustavno analitičko mišljenje koje su ljudi stjecali u socijalističkom obrazovanju", a temelj za open software nalaze u tezi da su "ljudske slobode u direktnom konfliktu s pravom vlasništva". Ima toga u navedenom članku jako puno, ideološki uzvišeni svijet iliti "high moral ground" je takav - jednodimenzionalan, ideolozi su uvijek u pravu i imaju isti čvrst i nedvosmislen odgovor na sva moralna, ekonomska i društvena pitanja. Svako argumentirano dokazivane suprotnog je samo sitna greškica, pogrešna implementacija ili kratkoročna posljedica.

O ljudima i  ideološkim zabludama preporučam poslušati vrlo popularna predavanja profesora kliničke psihologije iz Kanade, dr. Jordan Petersona.

Ipak, mi u ovom slučaju imamo doktoricu znanosti, docenticu na Odsjeku za kulturalne studije Filozofskog fakulteta u Rijeci, koja kao znanstvenik govori o tom "okrutnom  tržišnom darvinizmu" pritom ističući svoje članstvo u “Radničkoj fronti”.

Zanimljiva je činjenica da ekstremnu ljevicu u RH, čvrsto vezanu uz ideološki pojam "radnik", danas vode profesori po filozofskim fakultetima (Kapović, Vuković), koji zapravo nikada ništa nisu "radili" - stvorili u znoju lica svog ili kroz svoju tvrtku organizirali i platili druge da stvaraju proizvod i vrijednost koja nekome treba i koju će platiti svojom slobodnom voljom. Njihov salonski proizvod je npr. knjiga "Marx u digitalnom dobu", vjerujem apsolutni bestseller...ili prije obvezna literatura na njihovom smjeru?

Da bi obranili tu svoju poziciju kao neusporedivu i jedinstvenu, postavljaju paralelnu vertikalu ljudskog razvoja koju valjda trebamo slijediti, a darvinizam postaje nešto divlje, primitivno i životinjsko, što se u današnjem društvu najbolje manifestira u "okrutnom tržišnom darvinizmu" gdje, ukratko, jaki i moćni individualci trgaju slabije, za svoju vlastitu moć i uspjeh.

Bez obzira na to što evolucija nipošto ne podrazumijeva uspjeh najjačih, već najprilagodljivijih (nisu opstali dinosauri nego sisavci) i sam pojam "tržišni darvinizam" u zapadnom svijetu kao takav ne postoji. Moguće je naći diskusije vezane za socijalni darvinizam na slobodnom tržištu, potaknute čudnom izjavom predsjednika Obame na republikansko neprihvaćanje budžeta 2012. godine. Ista teza se nameće i nama: pa kako bi se itko mogao protiviti Vladinoj pomoći siromašnima i zahtjevu da bogati plate više? Ako prihvatimo nametnutu tezu da je darvinizam prirodno stanje gdje jaki nadvladaju slabije, pomaganje slabijima bi bilo suprotstavljanje prirodnom procesu napretka. Je li to baš tako?

Naime, kao što je primijetio i jedan od glavnih teoretičara socijalnog darvinizma Herbert Spencer, bogati se ne ponašaju po tom obrascu, a česta privatna filantropija i doniranje je pozitivna i korisna pojava. Upravo u današnje vrijeme oni najbogatiji, koji su sami (bez nasljedstva) stekli svoje bogatstvo i zaposlili milijune radnika doniraju većinu imetka (Gates, Zuckenberg, Elison, Buffet...).

Darwinovo učenje ne kaže da se evolucija temelji na bespoštednoj i okrutnoj borbi, već je naprotiv naglašavao važnost udruživanja i suradnje (uz simbiozu, vrlo čest slučaj kod čopora i zajednica, npr. vukova i čimpanzi). Ako je socijalni darvinizam o sebičnom natjecanju - Darwin zasigurno nije bio socijalni darvinist.

Klasično liberalni filozof Ludwig von Mises je također ukazao na ovo pogrešno tumačenje Darwina i da je "borba za opstanak" metaforički pojam jer "razum potvrđuje da je najbolji način da čovjek unaprijedi svoje stanje društvenim udruživanjem i raspodjelom poslova (specijalizacija) uz učešće i na korist i onih manje talentiranih ili sposobnih" (iz knjige Ljudska akcija). Pri tome sam opstanak ne podrazumijeva nikakve posebne etičke ili moralne vrijednosti kao posljedicu ili uzrok. Slobodno tržište dakle nije arena za borbu, već NAČIN, sredstvo kroz koje ljudska bića surađuju da bi preživjela i napredovala.

Ukratko, socijalni darvinizam zamotava neku socijalnu etiku u pseudoznatsveni okvir dok ta teorija zapravo nikada nije imala znanstvenu evaluaciju ili potvrdu niti je predstavljala poseban intelektualni pokret i u suštini je običan mit. Da svatko od nas mora sve svoje potrebe zadovoljiti sam, nitko ne bi opstao.

Stoga proklamirani egalitarizam ishoda koji uklanja kompetitivnost i slobodu izbora, pa čak i slobodu darivanja bez "plana i odobrenja" s vrha lijeve etatističke misli, najviše šteti onim najsiromašniima i njihovoj djeci koja nemaju egalitarizam prilika sa ostatkom svijeta i djecom u razvijenim zemljama.

Aktivnost g. Bakića koji ulaže vlastite milijune kuna koje je sam zaradio (zanima me koliko doniraju spomenuti profesori od svojih plaća značajno većih od hrvatskog prosjeka) u napredne tehnologije kojima naša djeca dobivaju jednaku priliku u svjetskoj ekonomiji, nailazi na strašne otpore etatista. Kao, oni su zaduženi za razmišljanje i raspodjelu, svima žele dobro, a rezultati su im loši (recimo PISA rezultati obrazovanja) i stoga privatnu inicijativu treba uništiti. Zašto? Pa svi ti liberali i privatnici su tržište, u to žele i nas uvući, a tamo vlada - pogađate - "okrutni tržišni darvinizam".

Preporučam im: uzmite knjigu "Marx u digitalnom dobu" pod ruku, pa na tržište...

Očekujem da se u sljedećem ciklusu razvoja socijalističke misli, nakon komunizma, WWII i Darwina vrate još korak dalje. Što bi reklo Zabranjeno pušenje, "kontam da je Freud u pravu i da je seks korijen svega..."

VIŠE IZ RUBRIKE: POLITIKA, EKONOMIJA, HRVATSKA
Teme: SOCIJALNI DARVINIZAM (2), DARVINIZAM (1), KATARINA PEOVIĆ VUKOVIĆ (5), PORTAL NOVOSTI (19), RADNIČKA FRONTA (17), EKSTREMNA LJEVICA (3), LJEVICA (23)

Pregleda: 4648