Piše: Mario Nakić
17.11.2017.
Prosječna ocjena čitatelja: 4
Piše: Mario Nakić
17.11.2017.
Prosječna ocjena čitatelja: 4
Ako su u Erste banci htjeli privući pažnju javnosti na sebe kroz jednu reklamu - uspjeli su. To im se mora priznati. Ovo je još jedan dokaz da za privlačenje pažnje danas, u moru raznovrsnih oglasa, ne morate nužno biti bolji i kvalitetniji od drugih, možda je lakše biti gori i bljutaviji, toliko da o vašoj reklami svi pričaju.
Definitivno jedna od najpatetičnijih reklama koju sam u životu vidio, uspjela je zauvijek promijeniti vrijednost stare pjesme Vice Vukova. "Tvoja zemlja" nakon ovoga više nikada u mojim ušima neće zvučati tako moćno. Svaki put kad je čujem, u glavi će mi biti rečenica "Za slobodu govora bez govora mržnje".
Nema slobode govora bez govora mržnje
Sloboda govora bez govora mržnje je paradoks. Sloboda govora postoji upravo zato da bi se slobodno mogle reći stvari koje mogu uvrijediti osjećaje nekom pojedincu ili skupini. Bez toga, možemo pričati samo o vremenu i cvijeću, a tako se može pričati i u Kini, Kubi te bilo kojem totalitarizmu.
Što je govor mržnje? Prema klasičnoj definiciji na Wikipediji i mnogim drugim stranicama, to je "svaki govor koji napada pojedinca ili skupinu na temelju rase, etničke pripadnosti, religije, dobi, spola, seksualne orijentacije ili invaliditeta". Drugim riječima, svaka politička, ideološka, društvena ili bilo koja druga debata mogla bi vrlo lako prerasti u "govor mržnje" jer je teško izreći bilo koji ozbiljniji stav, a da se netko ne osjeti uvrijeđenim.
Imamo hrpu primjera u praksi. Recimo, kad novinari Indexa katolike nazivaju "katolibani" ili pišu kako "katolici jako vole mrtve i do smrti mučene žene", to je po gore iznijetoj definiciji školski primjer govora mržnje. Kad portal Direktno objavi naslov kako "Srbi pale hrvatska sela", to se može vrlo lako okarakterizirati kao govor mržnje. I jedni i drugi će, naravno, tvrditi da njihove izjave nisu govor mržnje, ali da one druge jesu. Zato što je govor mržnje ustvari vrlo subjektivna kategorija koja je nastala jer ljevičari pokušavaju institucionalno zabraniti govor svojim političkim i ideološkim protivnicima, samo što im nije palo na pamet da se takve ideje mogu onda koristiti i protiv njih.
Svatko vidi "govor mržnje" u onome s čime se duboko ne slaže i što duboko vrijeđa njegove/njene osjećaje. Dakle, to je vrlo sklizak teren i kad se jednom krene ograničavati slobodu govora na "sve što nije govor mržnje", to je onda de facto ukidanje slobode govora.
Tko o čemu - banka o društveno odgovornom poduzetništvu
Ima još nekoliko teških antiliberalnih gafova u ovoj wannabe-liberalnoj reklami koja igra na najniže strasti poput domoljublja, a u isto vrijeme k'o fol podupire ljudska prava i slobode, ravnopravnost i različitosti. Sve to još mogu nekako shvatiti, ali da se jedna banka u Hrvatskoj poziva na "društveno odgovorno poduzetništvo", to je stvarno previše. Baš poput famoznog govora mržnje, i "društveno odgovorno poduzetništvo" je prilično diskutabilan pojam, ali što god da značilo, vjerujem da ne uključuje prijetnje deložacijom protiv ljudi koji su svoje stanove platili.
Na Facebooku se pojavila inicijativa za zabranu prikazivanja ove reklame. Ne, inicijativa se ne poziva na njenu bljutavost, licemjerje i patetiku, kao niti na skriveni poziv za ukidanjem slobode govora. Inicijatorima ove peticije je zasmetala scena u kojoj se dva muškarca drže za ruke.
Konzervativci bi od Hrvatske napravili Staljinov SSSR
U svojoj želji da pokažu koliko su "liberalni" i koliko podržavaju raznolikost, Erste bankari su u reklamu ubacili gejeve i transrodne osobe. Naravno, to je razbjesnilo pojedine konzervativne krugove koji ih prozivaju da promiču "vrijednosti protiv obitelji".
Ljudi, Erste banka je privatna firma i ima se pravo oglašavati kako želi. Sve što oni snime i što televizije žele prikazati - treba se prikazati i to je to. Metode cenzure programa koji se ne uklapa u vašu ideologiju su na razini najgorih totalitarizama kakvi su bili u nacističkoj Njemačkoj i bivšem SSSR-u. Mislio sam da je takvo vrijeme daleko iza nas. Nije vam ovo više Jugoslavija, naučite se!
Iskreno, ne znam što je gore. Ova glupa reklama koja poziva na ukidanje slobode govora ili inicijativa protiv te reklame koja također poziva na ukidanje slobode govora. Što vi mislite? Napišite u komentaru na našoj Facebook stranici.