Piše: Mario Nakić
Photo: Mike Swigunski/Unsplash
14.6.2023.
Prosječna ocjena čitatelja: 5
Piše: Mario Nakić
Photo: Mike Swigunski/Unsplash
14.6.2023.
Prosječna ocjena čitatelja: 5
Probajte se sjetiti jedne ljetne sezone unazad zadnjih 10-ak godina kad novinari nisu konstantno, masovno i orkestrirano vodili totalno luđačke i nadrealne kampanje. Kad je turista bilo manje - kmečali su o propasti sezone. Kad je turista više - kmečali su kako ih je previše. Pa onda oni legendarni računi za kavu na Stradunu, pa neizbježno kmečanje o cijenama...
Dok je korona bila in, jahali su po onim famoznim "CDC kartama" za koje nitko živ nije davao jeb osim njih. I to doslovno nitko - dok smo bili najcrveniji na toj karti, imali smo najviše turista u Europi. To, međutim, nije spriječilo onog impotentnog kretena s Indexa koji žene naziva kujama da proglasi propast sezone i za sve okrivi - a koga drugog nego antivaksere (pozdrav antivakserima gdje god bili!).
Ne mogu se sjetiti nijedne godine kad nisu izvodili takve predstave. Pa zašto bi ova godina bila iznimka?
Da, počeli su, kao i obično, još tamo u siječnju s velikim pritiscima na vladu da uvede dodatni porez na iznajmljivanje apartmana. Kad je to bilo aktualno, lijepo smo ih upozorili da onda nemaju nikakva prava više šiziti zbog visokih cijena. Naravno, oni tu ne vide nikakvu poveznicu, u očima novinara iznajmljivači su pohlepni bogataši koji plivaju u novcu, a ne rade ništa (novinarskim rječnikom: žive od rente, a ne rada). lol. Kako novinari definiraju rad i što misle, da je ljudima njihova imovina pala s neba i da se održava po svetom duhu? Nemojte se ni truditi objasniti novinarsku logiku, ona praktički ne postoji.
Zatim su uletjeli s još boljom idejom - ajmo ograničiti broj apartmana! Bravo. To isto neće nikako utjecati na cijenu. Ili će apartmani pojeftiniti kad ih bude manje u ponudi i kad im nabijete dodatni porez? Što mislite?
Sad, kad je sezona već dobrano krenula i novinari su vidjeli da nema šale - turisti masovno dolaze u Lijepu našu iz cijelog svijeta, valjalo je pokrenuti ozbiljnu antisezonsku kampanju iz svih raspoloživih oružja. Cijene su paprene! Prokleti pohlepnici će vas oguliti! Hrvati i Hrvatice si više ne mogu priuštiti ljetovanje na svome Jadranu, ići će u Tunis, Grčku i Tursku! Ježusmarija! Kmee kmee! Uimeocaisina, stvarno skandal.
Da, cijene jesu porasle, što je sasvim očekivano i ne znači apsolutno ništa loše. Prvo, zašto su cijene porasle? Ovo nećete nigdje drugdje pročitati, ali za rast cijena su stvarno najmanje zaslužni "pohlepni iznajmljivači". Da, svaki iznajmljivač, kao i bilo koji drugi poduzetnik i radnik, želi naplatiti svoj rad što više i zaraditi što više. To što novinari tuđu želju za zaradom nazivaju pohlepom, a vlastitu društvenokorisnim radom, govori vam dovoljno o tome u kakvom svijetu iluzija ti ljudi žive.
Poslužimo se novinarskim rječnikom pa recimo da su iznajmljivači pohlepni. No, bi li oni mogli podići toliko cijene ako ih nema tko platiti?
Cijene apartmana, ali i svega ostalog na hrvatskom Jadranu, rastu i rast će još više iz jednostavnog razloga što je Hrvatska postala ljetna destinacija broj 1. Svijet nas je napokon otkrio. Istina, trebalo im je vremena, ali sada većina prosječnih turista dobro zna za hrvatske plaže, otoke i druge prirodne ljepote koje smo dosta dugo uspješno i škrto čuvali za sebe. Sad znaju i gotovo je. Prijevoz je dostupniji no ikad i geografska daljina više nije nikakav problem za prosječnu obitelj na Zapadu. Kad se svi ti ljudi sliju na našu obalu, koji su došli tu s primarnim ciljem da troše novac, dobijete hrpu eura, dolara i drugih novčića skoncentriranih na prilično malom prostoru. Što se može dogoditi osim rasta cijena?
A zašto to nije loše, pitate se? Prvo, sagledajmo iz različitih perspektiva. Za iznajmljivače, hotelijere, sezonske radnike i druge koji žive od ili zarađuju barem dio na Jadranu, to je super vijest. Struktura turista se mijenja, dolaze oni sve bogatiji, što znači da će više potrošiti. Što ima toliko loše u tome da hrvatski radnici na Jadranu više zarade, to znaju samo novinari.
Onda, kmečanje nad jadnim Hrvatima "za koje je Jadran postao luksuz". Ne znam stvarno što ima loše u tome da ljudi malo vide svijeta i posjete druge destinacije koje su također lijepe i atraktivne, ali primjerenije hrvatskom džepu. Mislim stvarno, što fali Tunisu i Grčkoj? Ideja da je hrvatski Jadran rezerviran za Hrvate je ne samo nebulozna, već i prilično nacionalistička za ljude koji sebe inače smatraju ljevičarima ili - još bolje - liberalima. Lol. Znate li što dobijete kada križate socijalizam i nacionalizam? Večernji list.
Što mislite, ljetuju li prosječni Tunižani i Turci u turističkim središtima Tunisa i Turske? Uglavnom ne.
Podsjetit ću samo da su isti ti novinari ranijih godina cvilili zbog loše kvalitete strukture turista i tražili da se naš turizam specijalizira za kvalitetnije turiste, one s dubljim džepom. Sad to dobivate, naravno, ne državnim dekretom nego prirodnim silama tržišta, pa opet kmečite. Novinari su kao ona mala djeca od 2-3 godine koja, kad im dođe, samo udare u plač i cvilež bez ikakvog razloga i onda ih bog ne može zaustaviti dok se fakat ne umore.
Ali turistička sezona im baš posebno jako, ono baš jako smeta. Ne mogu je smisliti. Oni iz Koronaške Dalmacije, da mogu (odnosno, da nisu urokani Pfizerom), ja mislim da bi osobno tjerali svakog stranog turista iz Splita koliko ih ne podnose. Svake godine objave bar jedan članak s potpuno izmišljenim (nepostojećim) likovima koji navodno prave sranja po gradu i predstavljaju ih kao strane turiste. Pazite što vam kažem, ni ove godine to neće preskočiti. Njihova mržnja prema strancima je toliko snažna da si oni praktički ne mogu pomoći. Mrze ih skoro kao vlasnike apartmana.
Zamislite samo kakve bi cijene tek bile da su novinari dobili sve što su tražili, a to znači dodatni porez za iznajmljivače i ograničenje broja apartmana pa da ponudu još srežu i nabiju još troškova.
Zapravo da, ne bi bilo razlike. Kmečali bi isto kao što kmeče bez toga. Svijet se okreće, tehnologija se razvija enormnom brzinom, klima se mijenja, djeca rastu, samo novinari i dalje kmeče.