Piše: Peter Suderman
Izvor: Reason
Photo: White House
17.1.2025.
Piše: Peter Suderman
Izvor: Reason
Photo: White House
17.1.2025.
Dok predsjednik Joe Biden napušta Bijelu kuću, vrijedi se osvrnuti unatrag – ne na njegovo predsjedništvo, već na vrijeme prije više od deset godina, kada je Barack Obama bio predsjednik, a Biden je još uvijek bio prvi do predsjednika.
U srpnju 2012. Obama je održao govor čiji je zaključak glasio: "Vi to niste izgradili." Govor je, između ostalog, bio govor o veličini vlade, učinkovitosti javnog i privatnog sektora te vrijednosti vlade u stvaranju velikih stvari.
"Već smo napravili rezove vrijedne bilijun dolara", rekao je Obama. "Možemo napraviti još rezova u programima koji ne funkcioniraju i učiniti vladu učinkovitijom." Ali u konačnici, tvrdio je, vlada je odgovorna za toliki privatni uspjeh. "Ako ste bili uspješni, netko duž linije vam je pomogao", rekao je. "Bio je neki učitelj negdje u vašem životu. Netko je pomogao stvoriti ovaj nevjerojatan američki sustav koji imamo i koji vam je omogućio da napredujete. Netko je uložio u ceste i mostove. Ako imate posao - vi to niste izgradili. Netko drugi je to učinio."
Obamin govor je postao točka političkog prijepora, s Republikancima i njihovim saveznicima koji su govorili da Obama vrijeđa vlasnike malih poduzeća, a Demokrati i medijske organizacije za provjeru činjenica - sad se ponavljam - inzistirali su da su njegove primjedbe namjerno pogrešno protumačene i izvučene iz konteksta. Ako želite, cijeli govor možete pročitati ovdje.
Ali ostavimo na trenutak po strani prigovaranje u stranačkom kontekstu i samo se usredotočimo na taj jedan ključni odlomak: "Netko je uložio u ceste i mostove. Ako imate posao - vi to niste izgradili."
Uvijek iznova, to je ono što se događalo pod Bidenom: ogromne svote su potrošene ili odobrene, ali ništa od toga.
On to nije izgradio.
Ovo je posebno ironično s obzirom na to da su mnogi Demokrati i neki njihovi saveznici započeli Bidenovo predsjedništvo s naglaskom na ono što su neki progresivci nazivali "deliverizmom".
Demokrati su, glasio je ovaj argument, trebali učiniti više od pukog razgovora o problemima koji se ljudima već svidio. Morali su progurati plan koji bi napravio stvarnu, vidljivu razliku u životima ljudi. Morali su pokazati da mogu isporučiti na važne načine.
Ipak, dok Biden napušta Ovalni ured, jasno je da nije uspio.
Čak se i sam Biden ponekad čini kao da to razumije. Krajem 2023., nakon mjeseci turneje po zemlji kako bi dokazao da je njegova politika poboljšala gospodarstvo, nije uspio pomaknuti iglu. Prema CNN-u, Biden je izrazio "duboku frustraciju što ne može pokazati fizičku izgradnju mnogih projekata koje financiraju njegova prepoznatljiva zakonodavna postignuća" i "shvatio da čak i dok putuje zemljom kako bi reklamirao povijesne dijelove zakona poput dvostranačkog zakona o infrastrukturi, mogle bi proći godine prije nego što stanovnici nekih zajednica koje primaju savezna sredstva vide početak izgradnje."
Dakle, stvari su se sporo odvijale. Puno je novca odobreno ili potrošeno, ali vrlo malo je izgrađeno. Ovdje je sigurno netko bio glavni? Tko bi to mogao biti?
Velik dio komentara lijevog centra o Bidenovim neuspjesima u izgradnji usredotočen je na regulativu i zahtjeve birokratskih procesa, za koje tvrde da su osim privatnih projekata frustrirali projekte koje podupire vlada.
Ima nešto u tome. Konkretno, Bidenova predanost udovoljavanju radničkim sindikatima i progresivnim političkim križarima sretnim regulativama otežala je svakome, javnom ili privatnom sektoru, postizanje velikih stvari. I primjetno je da, kako su Bidenovi neuspjesi postajali jasniji, stručnjaci koji su simpatični Demokratima poput Ezre Kleina sve više naglašavaju negativan učinak regulatornih prepreka. Lijepo je vidjeti kako se ljevičari bude pred tupom glupošću tolikih zakona.
Tijekom posljednje četiri godine, predsjednik Biden podupirao je ulaganje milijardi dolara novca poreznih obveznika u infrastrukturu – a posebno u visokotehnološku infrastrukturu zelene energije kao što su brza željeznica, ruralni širokopojasni pristup i stanice za punjenje električnih vozila.
A dogodilo se sljedeće: on to nije izgradio.
Novac je odobren, ali projekti nisu došli do kraja. Kao što je Politico izvijestio prošlog mjeseca u pregledu Bidenovih potpisanih infrastrukturnih projekata zelene energije, "42 milijarde dolara vrijedno proširenje širokopojasne internetske usluge tek treba spojiti prvo kućanstvo. Birokratsko cjenkanje, nedostatak opreme i logistički izazovi znače 7,5 milijardi dolara truda da se instalira električno vozilo punjača od obale do obale do sada je dalo samo 47 postaja u 15 država." Prema Politicu, Kongres je odobrio više od 1 bilijun dolara u potrošnji za Bidenove glavne programe za klimu, čistu energiju i infrastrukturu, ali više od polovice toga "tek treba biti obvezano ili još nije dostupno agencijama za trošenje". Mnogi veliki projekti koji su pod Bidenom dobili subvencije ili porezne olakšice još uvijek su u biti imaginarni, a neki se možda uopće neće ostvariti, ovisno o tome što novoizabrani predsjednik Donald Trump i Republikanci u Kongresu odluče slijediti.
Čak ni projekti u koje je Biden osobno ulagao nisu se isplatili: Biden je odavno pristao na romantičnu fantaziju putničke željeznice, a njegova je administracija poslala više od 3 milijarde dolara za daljnje financiranje dugo odgađanog željezničkog sustava velikih brzina u Kaliforniji. Željeznički projekt trebao je povezati Los Angeles sa San Franciscom, ali trenutno godinama kasni s rokom i 100 milijardi dolara premašuje proračun — i sada se bori da dovrši mnogo kraću, mnogo manje korisnu liniju između Merceda i Bakersvillea, koji nisu baš globalni ekonomski čvorišta. Trenutačno nema datuma dovršetka niti bilo kakvog plana koji bi se mogao učiniti za stvarno povezivanje L.A.-a i San Francisca. Biden je bacio milijarde na bezvrijedan projekt, a Amerika za to nije dobila ništa.
Ali Bidenovi problemi sežu dublje od puke birokracije. Dok se natjecao za predsjednika, pozicionirao se kao razumni avatar Demokratske stranke koja je mainstream i umjerena: "Ja sam Demokratska stranka", rekao je u debati u rujnu 2020. Ali Bidenovo inzistiranje na umirivanju interesnih skupina povezanih s Demokratskom strankom, na tome da gotovo nikad ne kaže ne nijednoj skupini na ljevici, na odbijanju zahtijevanja odgovornosti od svojih zamjenika i šefova odjela, na zapošljavanju svoje administracije arhiprogresivcima s diplomama Škole Elizabeth Warren za reguliranje svega, osobito u kombinaciji s njegovim opadanjem koncentracije s godinama, činilo je da je to više suprotno: Demokratska stranka bila je Joe Biden.
Bidenovo predsjedništvo bilo je više poput sastanka gradskog vijeća, s mnogo dionika, ali bez jasnih linija ovlasti ili određivanja prioriteta. Nitko nije bio glavni. Biden nije samo zatajio. Nije uspio izgraditi jer nije uspio voditi.
Kontrast s privatnim sektorom je očit. Najistaknutiji željeznički projekt u Sjedinjenim Državama tijekom Bidenovog mandata nije bila kalifornijska brza željeznica osuđena na propast ili neka nadogradnja Amtraka koja je opravdala milijarde koje im je ova administracija poslala, već Brightline na Floridi. Za čisti wow faktor, najveći inženjerski projekt Bidenovog mandata gotovo je sigurno bio SpaceX-ov višekratni raketni ulov. Da, SpaceX ima značajne poslove s vladom, ali u osnovi je privatno poduzeće koje djeluje s privatnim ciljevima i usmjerenjem. Amerika još uvijek može graditi velike stvari. Ali Bidenov birokratski pristup odozgo prema dolje nije uspio u tome.
Zagovornici ograničene vlade mogli bi odgovoriti da je dobro što Biden nije učinio mnogo i da vlada nema što tražiti ni u jednom od tih projekata. Ali čak i ako dio sredstava na kraju bude vraćen, Biden je upravljao enormno skupom količinom ničega.
A ono što bezbroj neuspjeha projekata pokazuje jest da je Biden podbacio prema vlastitim kriterijima. S vremena na vrijeme, činilo se da uviđa da je njegovo predsjedništvo urodilo premalim plodom, i to ne samo u privatnim trzavicama o kojima izvještavaju mediji. U svom ovotjednom oproštajnom obraćanju naciji obećao je da najbolje tek dolazi, ako samo Amerikanci budu imali strpljenja: "Trebat će vremena da osjetimo puni učinak svega što smo zajedno učinili", rekao je. "Ali sjeme je posađeno i rast će, i cvjetat će desetljećima."
Biden, drugim riječima, želi preuzeti zasluge za sve dobro što se dogodi nakon što on ode s dužnosti. S obzirom na dosad neimpresivne rezultate Bidenove politike, vrijedi biti skeptičan oko toga hoće li doći do punog procvata. Ali čak i pod pretpostavkom da sve te navodne sjemenke na kraju urode plodom, to još uvijek znači da sam Biden nije završio posao. Netko drugi će to učiniti.
To je njegova obrana vlastitog rekorda nepostignuća: Biden to nije izgradio, ali možda jednog dana netko drugi hoće? Nije to neka ostavština, ali je sve što ima.
-------------
Članak je originalno objavljen na portalu Reason.com
Autor: Peter Suderman
Prijevod: Mario Nakić