Piše: Mario Nakić
Photo: Patricia Jekki/Unsplash
19.9.2021.
Prosječna ocjena čitatelja: 5
Piše: Mario Nakić
Photo: Patricia Jekki/Unsplash
19.9.2021.
Prosječna ocjena čitatelja: 5
Hrvatska nema kvalitetni turizam - to je stara mantra koju mediji ponavljaju iz godine u godinu, slično kao i ona da se "ne gradi dovoljno tvornica". Pritom se upire prstom u Vladu i očekuje da ona preuzme upravljanje turizmom, što je isključivo stvar privatnih poduzetnika, ili da barem "bolje izregulira", što u praksi znači da učini smještaj skupljim.
Na Telegramu je tako danas osvanuo članak koji potpisuje Marko Repecki, naslovljen: "Hrvatska je ove godine nadmašila konkurenciju u turizmu, ali ne zbog poboljšanja kvalitete. Kad ćemo konačno ponuditi više od sunca i mora?". Jasno je, Repecki je pošao od pretpostavke da je kvaliteta hrvatskog turizma slaba. Ali kako je došao do tog zaključka? Nikako, to je njegova osobna konstrukcija, potkrijepljena apsolutno ničim.
I sam Repecki u svome tekstu priznaje da je Hrvatska ove godine pomela konkurenciju, ali, žali se Repecki, "to nije zbog poboljšanja kvalitete". Postavit ću sad jedno logično pitanje: tko je mjerodavan da ocijeni kvalitetu neke usluge? Svakome tko razumije osnove ekonomije, odgovor je jasan: kupac. Dakle, gosti, odnosno korisnici turističkih usluga, jedini su mjerodavni ocijeniti je li ta usluga kvalitetna ili ne. Ako gosti dolaze u velikom broju, i pogotovo ako se nakon prvog posjeta opet vraćaju u Hrvatsku, znači da hrvatski turizam nudi kvalitetu koja zadovoljava njihove potrebe i želje.
Osim toga, na popularnim online servisima za globalni turizam i putovanja, Hrvatska redovito kotira pri samom vrhu, tako da Repeckova žalopojka nema previše smisla. Ako izuzmemo činjenicu da su koncerti bili otkazani zbog mjera donesenih nakon zahtjeva medija (uključujući Telegram), sadržaj koji hrvatski turizam nudi odgovara željama gostiju. Na tržištu je ponuda uvjetovana potražnjom.
Kad Repecki pita "Kad ćemo konačno ponuditi više od sunca i mora", postavlja se u ulogu nekog centralnog planera ili zaziva centralnog planera. Nismo "mi" oni koji nudimo sadržaje nego poduzetnici koji se time bave. Ako gospodin Repecki i dalje smatra da hrvatskom turizmu nedostaje kvalitetnog sadržaja, nitko mu ne brani da osnuje tvrtku i ponudi turistima sadržaje za koje on smatra da im nedostaju. Ako je u pravu, to će biti pun pogodak i brzo će se obogatiti. To bih ujedno odgovorio svakome tko se žali na kvalitetu hrvatskog turizma. Mnogi od njih redovito ljetuju na Jadranu i objavljuju vesele fotografije na društvenim mrežama. Na tim fotografijama uopće ne izgledaju nezadovoljno. A onda dođu u redakciju, sjednu za računalo i napišu standardnu žalopojku kako država treba nešto napraviti.
Iza nas je iznimno uspješna sezona, srušen je rekord u turističkoj potrošnji i to bi trebala biti dobra vijest. Ali novinarima, koji su navijali za propast sezone još u srpnju, to nikako da sjedne. Hrvatska ima tu sreću da se nalazi na top lokaciji i naš turizam nikakvi medijski napisi niti politika ne mogu uništiti. U to smo se još jednom uvjerili ove godine.